Sign up your free travel blog today!
Email: Password:
Our Blog Our Photos Our Diary Our Movies Our Map Message Board
Buy DVD

Buy Gift Voucher

Welkom aan boord
11th Jan 2012 - 16th Mar 2012
Flessenpost 33, Voorbereiding Pacific en Panama Kanaal

Lieve Allemaal,
Een eerste flessenpost vanuit Panama, op de vooravond van ons vertrek naar de Galapagos, zo’n 950 mijl met naar verwachting weinig wind en veel motoren, omdat we door de Intertropical Convergence Zone moeten (de doldrums).

De laatste twee maanden zijn we non-stop aan het werk geweest om Sea of Time klaar te krijgen voor de duizenden mijlen die we dit seizoen over de Stille Zuidzee gaan afleggen. Het is maar goed dat zeilen mijn hobby is want voor een baas zou je dit soort slavenarbeid niet verrichten. De ARBO wetgeving zou het trouwens verbieden om 7 dagen per week zo’n 10-12 uur per dag in tropische hitte te schuren, schrobben en sleutelen. Of in veel te kleine motorruimtes dubbel gevouwen aan het werk te zijn of giftige dampen van antifouling verf in te ademen. Maar het moest allemaal wel gebeuren!

Yvonne heeft er ook flink aan getrokken, terwijl het haar hobby niet eens is! Verder heeft zij zich bezig gehouden met de bevoorrading, een eindeloos aantal keren met het busje van de marina naar Colon, supermarkten afstruinend. De boot is zwaarder dan ooit, met ingrediënten voor een zeer gevarieerd menu voor de komende acht maanden. En er kan echt niets meer bij!

Eén dag hebben Nick en Jose van de Jedi ons met hun auto meegenomen om ons wat van het tropische Panama te laten zien. Met een lunch in een prachtig hotel in Gamboa aan de oever van het Gatun meer, het stuwmeer dat het Panama Kanaal mogelijk maakt.

Daarnaast hebben we een flink gevecht geleverd met de Panamese autoriteiten: het leek onmogelijk om onze generator, die in Duitsland een totale revisie had ondergaan, geïmporteerd te krijgen.
7 Weken stond het opgeslagen in een loods in Panama City, na een voorspoedige zeereis per vrachtschip. Telkens waren er weer nieuwe documenten nodig, die dan niet even per mail of fax konden worden opgestuurd, maar origineel per koerier moesten worden afgeleverd op het buro van een of andere arrogante douane officier. Uiteindelijk zat de zending muurvast in het nieuwe software systeem van de douane. Zelfs ten einde raad volledige invoerrechten betalen kon niet. Het voert te ver om alle ellende te vertellen, ik wil het eigenlijk ook zo snel mogelijk vergeten, maar ontelbare telefoontjes, e-mails, twee dagen in Panama City en natuurlijk een ruime hoeveelheid flappen waren nodig om één dag voor ons vertrek uiteindelijk toch de generator los te krijgen. Hiervoor moest ook nog samen met de generator een douane beambte bij ons in de auto meerijden van PC naar Colon, anders zouden we natuurlijk stiekem de generator onderweg tegen een woekerprijs lokaal verkopen. Van boosheid heb ik menig nacht wakker gelegen. Maar nu zoemt de generator tevreden op zijn plekje, waar het bijna twee jaar geleden ook stond.

En dan was er natuurlijk de tocht door Het Kanaal!
De dag ervoor dacht ik nog wat kan ons gebeuren, maar naarmate het tijdstip dichterbij kwam werd ook ik (Yvonne was het al) wat klam tussen de vingers. Vooral Amerikanen deden er zeer nerveus over.
Niet alles liep soepel, hoewel we er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen, dat wel. Maar het had voor nauwelijks meer toch anders kunnen aflopen….
Gelukkig hadden we naast Amsterdamse vriend Miel, die speciaal voor deze trip naar Panama was komen vliegen(!) de sterke jongen Mark Slats en zijn vriendin Vanessa aan boord, een echte Nederlandse zeebonk (jongste en tweede Nederlander die non-stop in 2004 rond de wereld zeilde). Hij kon al vermijden dat een 57 voet Amerikaans jacht met een schipper die er echt helemaal niets van bakte, bijna de helft van onze zeereling meenam toen we met drie boten (Duitse vriend Henry met zijn catamaran Achanty, die Amerikaan en wijzelf) als één aan elkaar geknoopt vlot de sluizen van Gatun in moesten. Er is heel wat geschreeuwd over en weer met zoveel kapiteins! Het feit dat er die dag ook flink meer wind stond dan de laatste tijd maakte de verschillende operaties er niet makkelijker op.

Toch was het een heel bijzondere ervaring. Drie keer 9 meter omhoog in de Gatun sluizen, terwijl we met de drie boten aan elkaar (totale breedte van ons vlot bijna 20 meter!) in het midden van de sluis worden gehouden. Af en toe komt de ruwe en zeer vuile muur wel heel dichtbij vanwege de enorme draaikolken die ontstaan als de sluis in korte tijd volloopt of als het container schip voor ons de sluis wil uitvaren en zijn schroef in werking zet.
Henry en wijzelf aan de buitenkant (gelukkig) terwijl drie ‘canal advisers’ allerlei onduidelijke en regelmatig tegenstrijdige aanwijzingen geven. Wij probeerden elkaar met handsignalen te gebaren wanneer een of twee van onze motoren voor of achteruit moesten slaan om het geheel in bedwang te houden.

’s Middags hadden we al gehoord dat we in één keer door zouden varen en niet, zoals tot voor kort gebruikelijk, ’s avonds na de Gatun sluizen op het meer zouden ankeren om dan de volgende ochtend ontspannen over het prachtige meer te varen, erg jammer. Het werd een lange en donkere nacht, maar uiteindelijk lagen we, na natuurlijk ook weer drie sluizen naar beneden te hebben gehad, de Pedro Miguel en de Miraflora sluizen, om 4 uur ’s ochtends voor anker op de Pacific, voor Panama City.

Na net drie uurtjes slapen was iedereen alweer op en stond Yvonne eieren te bakken en grote koppen koffie uit te geschonken. Wel voldaan, ook omdat we tot op het allerlaatste moment druk waren, maar we vrijwel alles van de to–do lijstjes hebben kunnen schrappen.

We zijn klaar voor de Pacific. Op naar de Galapagos!
Liefs van ons,
Yvonne en Maarten

Next: Flessenpost 34, Galapagos en Frans Polynesië
Previous: Flessenpost 32, Curacao, Colombia en Panama

Diary Photos
13th Jan 2012  Wachten voor het cruiseschip bij de Gatun Sluis, Panama
Over twee maanden moeten ze voor ons wachten!

3rd Feb 2012  Klussen aan de bijboot
De bodem valt uit de dinghy, maar is nu weer gerepareerd

4th Feb 2012  Shelter Bay Marina, Colon, Panama
Een paar weken werken aan de boot

5th Feb 2012  Bijennest in het grootzeil
De natuur in Panama groeit en bloeit overal

9th Feb 2012  Ergens in Panama
Een dagje uit met Nick en Jose van de Jedi

9th Feb 2012  Gamboa, bij het Gatun meer, Panama
Dit bord heb je niet in Amsterdam...

18th Feb 2012  Shelter Bay Marina, Colon, Panama
Nog een laatste likje verf voordat de 'Sea of Time' weer het water in gaat.

Glimmend weer het water in.

22nd Feb 2012  Er kan nog meer bij!
Voorbereidingen voor de oversteek van de Pacific

27th Feb 2012  Shelter Bay Marina, Colon, Panama
Krokodil zwemt in de marina tussen de bootjes. Geen pootje baaien vandaag!

3rd Mar 2012  Shelter Bay Marina, Colon, Panama
De verplichte autobanden en de vier lijnen van 40 mtr voor de Kanaal transit

3rd Mar 2012  Grote lijven in kleine motorruimte
Henry en ikzelf werken aan de generator

5th Mar 2012  Aanloop naar het Panama Kanaal
Mark Slats houdt het allemaal in de gaten

5th Mar 2012  Onze 'line handlers' voor het Panama Kanaal
Miel Winkel, Mark Slats en vriendin Vanessa

5th Mar 2012  Panama Kanaal
Henry is toch maar uitgeweken...

5th Mar 2012  Rafted up for The Panama Canal
Met drie boten aan elkaar gebonden varen we de eerste sluis in.

5th Mar 2012  Panama Canal Transit
De eerste sluis van Gatun gaat achter ons dicht, vaarwel Caribische zee...

Lijnen staan snaarstrak, met Miel aan de touwen. Let op de wervelingen in het water vanwege het snel vollopen van de sluis

Per keer gaan we 9 meter omhoog. Totaal 3 keer omhoog en later 3 keer naar beneden.

5th Mar 2012  Panama Canal Transit
Derde sluis Gatun. Als deze vol is zijn we op het nivo van het meer van Gatun. Let op de slaapzak over de zonnepanelen, ter bescherming, als de lijnen van de kant aan boord gegooid worden.

Onze Canal Company adviser Jose, geheel ontspannen!

Daar liggen we dan!

5th Mar 2012  Panama Canal Transit
De deur valt in het slot....

Het is al laat als we door de Pedro Miguel sluis gaan, de eerste sluis aan de andere kant van het Gatun meer, die ons laat afdalen naar de Pacific!

Het is 1 uur 's nachts als we door de laatste sluis van Miraflora naar beneden gaan. Hoge vette vieze sluismuren. Pacific here we come!

9th Mar 2012  Groente en fruit markt Panama City
Hier doen we de laatste boodschappen

10th Mar 2012  Panama City, Panama

10th Mar 2012  Causeway Panama City
Goed voorbeeld doet goed volgen...