Sign up your free travel blog today!
Email: Password:
Our Blog Our Photos Our Diary Our Movies Our Map Message Board
Buy DVD

Buy Gift Voucher

Welkom aan boord
14th Nov 2007 - 28th Dec 2007
Flessenpost 27, Guatemala en Belize

Lieve allemaal,

De douane beambte in Punta Gorda, Zuid-Belize kijkt me indringend aan en zegt resoluut: "Forty two bottles of liquor? That's too much, we have to quarantine that!" Mijn verweer dat ik rum uit verschillende landen verzamel heeft geen effect en met een gelaten blik accepteer ik de uitspraak. Terwijl de grote Garifuna neger doorgaat met het stempelen van allerlei voor ons belangrijke documenten, ontstaat er een gesprek over het verre Nederland en wat wij hier met onze boot wel niet doen. Ik beantwoord de vragen en zeg bewust regelmatig "sir". Uiteindelijk worden alle officiele papieren aan elkaar geniet en zegt de man vriendelijk: "Welcome to Belize, have a nice time". Wij zijn het kleine houten kantoortje uit voordat hij zich bedenkt.

Zo vlak voor het einde van het jaar willen we graag nog even wat van ons laten horen, met een voor ons doen korte email. Zes weken geleden kwamen we aan in Guatemala, met naast de zwaar uitgevallen handbagage ook de vier grote tassen van in totaal bijna 100 kg, die we op Schiphol via de lopende band zagen vertrekken. Twee tussenlandingen maken het altijd spannend of belangrijke reserve onderdelen en nieuwe speeltjes op het juiste vliegveld belanden. Na twee nachten in heerlijk koel Guatemala City en na de inmiddels vertrouwde zes uur durende busrit, stappen we vanuit airconditioning de vochtige tropische sauna van de Rio Dulce in. Doorweekt van het zweet zeulen we de tassen na een korte bootrit de steiger op, waar ons bootje 4 maanden op ons heeft liggen wachten. We zijn weer thuis. Een warm welkom!

De volgende vijf weken zijn we druk om onze 'Sea of Time' uit haar zomerslaap te wekken. Heel wat apparatuur en mechanica op een boot houdt niet van stilstand en ze hebben liefde en aandacht nodig om de draad weer op te pikken. Daarnaast breid ik de navigatie hoek verder uit, vervang defecte apparatuur, worden verschillende zaken door een zeilmaker onderhanden genomen en krijgt de boot weer een stralend uiterlijk na een grondige polish en wax beurt. Maar we hebben ook menig gezellig uurtje in ons stamcafé de Sundog, met de Hollandse eigenaren Jurrien en Babette en de zeilende vrienden aan boord van Antares en Watergeus.

De laatste paar dagen voor ons vertrek liggen we voor anker voor Fronteras, om gemakkelijk te kunnen provianderen. We gaan ons toch op een bepaalde manier hechten aan de chaos in dit kleine luidruchtige dorpje, waar zwaar vrachtverkeer op slechts enkele decimeters langs uitgestalde waar dendert. We weten precies in welke winkeltjes en stalletjes we moeten zijn voor de beste deals of de meest verse groenten en fruit en we betalen steeds minder 'gringo' prijzen.

Dan eindelijk, na toch weer veel langer dan gedacht, vertrekken we. Voor een nachtje gaat Jurrien met ons mee en het is heerlijk om traag zeilend de rivier af te zakken en in een afgelegen baai nog een zeer gezellige nacht te hebben. Het uitklaren in Livingston de volgende dag gaat soepel, en dan zijn we na bijna een half jaar weer op zout water. De kop van de ongeveer 2500 mijl (4500 km) die we dit seizoen willen afleggen is eraf. Wij zijn weer 'on the move' en het voelt prima! We hoppen op dit moment in Belize langzaam noordwaarts, van atol naar koraal eilandje. Er zijn er hier genoeg, Belize heeft het langste koraalrif van het westelijk halfrond! Ook zit hier genoeg vis, binnen een half uur hadden we al twee keer beet. Ik heb de hengel maar weer weggeborgen, de vriezer zit echt tot de nok vol.  Beste mensen, hopelijk is alles goed met jullie en vanaf ons drijvende huisje wensen we jullie een voorspoedig en gezond 2008.